Islam itu mudah

 27 April 2021
Hospital Orang Asli Gombak - Hospital Ipoh



"Kak, jom solat. Nanti sampai gombak dah masuk asar, kita jamak jom." Lama sangatt dah tak solat jamak, pkp punya pasal takleh jalan jauh2. 

"Ala tapi Dr, saya mana bawak telekung. Takpa Dr solat je la dulu, nanti saya qada'" 😅 
"Saya ada handsock dengan stokin bersih ni, nah akak pakaila. Saya dah ada dah yang saya punya." 

Lama dia tenung fikir nak amik ke tak. Last2, amik tangan dia and bagi je terus dengan harapan boleh jemaah sekali dengan dia. Tapi, end up dia duduk kat belakang ruang menunggu, takda tanda2 nak amik wudhu' and solat pun. 

Habis solat, tengok belakang dia dah takda. Keluar surau, eh kasut putih dia ni ada lagi. Intai tengok dalam, takda pulak. Mana pulak dia pergi. Sekali tengok kat tempat solat, dia tengah solat dengan handsocks dan stokin yang bagi tadi. 😭 

Dah habis terus dia pergi belakang, muka sengih2. "Dr, saya solat dahh" Muka happy betul 🥰 
"Tak susah pun rupanya nak solat kan Dr, saya selalu rasa leceh sangat kalau nak solat masa keluar. First time saya solat pakai baju putih ni, cipta sejarah ni." 😂 

Islam itu mudah kak, Allah tak pernah cipta satu syariat untuk menyusahkan hambaNya. Ramai yang tak tahu. Dulu pernah masuk pos orang asli kat kelantan, rupanya ramai colleague taktau mcm mana nak solat jamak qasar. Ada yang siap gabung zohor asar empat rakaat, satu salam. Mcm mana lah nak niat solat tu. Ada yang ingat jamak qasar tu boleh kalau doctor yang masuk bilik operation je 😓 

Ramai sangat yang amik mudah dengan solat. Rukun islam kedua, kalau lompong, runtuhlah binaan islam kita. Kalau tinggal, nak bawak apa hadap Allah. Even yang solat fardhu cukup pun tak pasti diterima atau tidak amalnya, sebab tu Allah suruh topup dengan solat2 sunat. 

Maka kecelakaan besar bagi orang-orang yang solat. (laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada 
menyempurnakan sembahyangnya. (Surah al-Ma’un: 4-5) 

Moga solat dan semua amal2 kita diterima Allah. Banyak lagi kerja nii 

#repostingthisbecauseineedpositivevibes
#rindunakjalanjalan
#rindusemuaorang

Comments